کمپین تبلیغاتی چیست و طراحی یک کمپین تبلیغاتی شامل چه مواردی است؟، همه ما حداقل یکبار کلمه کمپین تبلیغاتی بهگوشمان خورده! یکی از ابزارهای تبلیغاتی که میتواند مانند یک چوب جادویی روی برند شما بچرخد و باعث درخشان شدن آن بشود. اما واقعا این کلمه به چه معناست؟ هرکسی به هر روشی میتواند یک کمپین تبلیغاتی را طراحی کند و نتیجه آن برندینگ کسبوکار شما باشد؟ مثل هرکار دیگری، اینجاهم میگوییم: کار را باید به کاردانش بسپارید. در ادامه این متن میخواهیم درباره طراحی کمپین تبلیغاتی برای شما مطالبی را بازگو کنیم. با ما همراه باشید.
کمپین تبلیغاتی چیست؟
تصور کنید، فردی صبح پس از بیدار شدن در حال گشتوگذار در صفحه اینستاگرام خود است که تبلیغات برند شما را میبیند، احتمالا بدون توجه و سرسری از آن رد میشود.
کمی پس از خوردن صبحانه از خانه بیرون میرود، در راه رسیدن به محل کارش لوگوی کسبوکار شما را روی بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگراهها توجهاش را جلب میکند، خاطرهی پست اینستاگرامی برایش تداعی میشود و کمی بعد از آن عبور میکند. ظهر است، همان فرد در فاصلهی استراحت میان دو شیفت کاری و خوشوبش با همکاران است که ناگهان پیامک تبلیغاتی برند شما را در صفحه تلفن همراهش میبیند؛ بله! اینطور که به نظر میرسد دیگر راه فراری از کسبوکار شما برایش وجود ندارد. این کاری است که کمپین تبلیغاتی و طراحی کمپین تبلیغاتی با مشتری میکند.
طراحی کمپین تبلیغاتی
کمپین های تبلیغاتی به صاحبان مشاغل و تیمهایشان کمک میکند تا بهترین استراتژیها و راهکارها را برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت خود ارائه دهند. کمپین تبلیغاتی سعی میکند مصرف کنندگان را از طرق مختلف درگیر برند کند. برای این کار از ترکیبی از رسانهها مانند ایمیل، تبلیغات کاغذی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی و رسانههای اجتماعی را به کار میبندد.
طراحی کمپین تبلیغاتی شامل همه تلاشهای بازاریابی برای یک برند یا کسبوکار نمیشود. در حقیقت، کلمه کمپین به مجموعهای از فعالیتها برای دستیابی به یک نتیجه خاص استفاده میشود. کمپین بازاریابی خوب از یک موضوع مشخص پیروی میکنند و یک ایده یا هدف واحد یا متمرکز را پرورش میدهند.
به عنوان مثال، هر تبلیغی Nike که میبینید یا میشنوید، بخشی از یک کمپین نیست، اما اگر یک بیلبورد نایک را مشاهده کردید، با یک پست اینستاگرام صفحهی این برند مواجه شدید و یک ایمیل نایک دریافت کردید که همگی یک محصول مشابه را تبلیغ میکنند مطمئناً شاهد طراحی کمپین تبلیغاتی بودهاید.
احتمالا دیدهباشید که از واژه کمپین هم برای بازاریابی و هم برای تبلیغات استفاده شده، تفاوت در چیست؟ تبلیغات جزئی از بازاریابی است. بازاریابی یعنی یک شرکت قصد دارد تا آگاهی دیگران از برند خود را بالا ببرد و مشتریان را به خرید ترغیب کند، در حالی که تبلیغات فرایند ایجاد پیامهای اقناعی در مورد این اهداف گسترده است.
از نظر کمپینها، یک کمپین تبلیغاتی میتواند جنبهای از یک استراتژی بزرگتر برای تبلیغات بازاریابی باشد. به عنوان مثال، اگر نایک در مورد انتشار محصول جدید تبلیغاتی میکند، تبلیغاتش بخشی از تلاشهای گستردهتر بازاریابی آنهاست که ممکن است شامل ایمیل، رسانههای اجتماعی و دیگر مجراهای رسانهای نیز باشد.
با ما همراه باشید تا در مقاله آشنایی با کمپین های تبلیغاتی موفق دنیا، شما را با کمپین های تبلیغاتی موفق دنیا آشنا کنیم.