چه کسب و کارهایی می‌توانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند و چه شاخص هایی در تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ مهم هستند؟

چه کسب و کارهایی می‌توانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند و چه شاخص هایی در تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ مهم هستند؟، یک نکته مهم این است که تبلیغات ایمیل با بازاریابی ایمیلی متفاوت است. در واقع ایمیل مارکتینگ بسیار گسترده‌تر بوده و شامل تبلیغات در ایمیل نیز می‌شود. در تبلیغات شما یک پیام تبلغاتی جذاب طراحی می‌کنید و آن را برای عده‌ زیادی از مشتریان یا مخاطبان خود می‌فرستید. در این حالت شاید نیاز مخاطب برایتان مهم نباشد و فقط تبلیغات خود را انجام دهید. اما در بازاریابی ایمیل شما می‌خواهید با مخاطبان خود یک ارتباط خوب برقرار کنید و بتوانید این ارتباط را برای مدت‌ها حفظ کنید به همین دلیل رضایت مخاطب برایتان اهمیت بسیاری خواهد داشت. شما باید برای این ارتباط اجازه بگیرید. ایمیل‌های متناسب با نیاز مخاطب برای او ارسال کنید و تا زمانی که مخاطب به شما اجازه دهد این ارتباط را برقرار نگه دارید. در ایمیل مارکتینگ شما دنبال تبلیغات نیستید بلکه هدف ایجاد یک رابطه عمیق و خوب بین کسب و کار و مشتری است.

چه کسب و کارهایی می‌توانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند؟ 

بیشتر کسب و کارهای آنلاین یا سازمان‌هایی که در فضای آنلاین حضور بیشتری دارند از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. زیرا به علت بستر آنلاینی که دارند هیچگاه مشتریان خود را نمی‌بینند ولی باید با آنها ارتباطی خوب برقرار کنند تا بتوانند آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

این ارتباط و هدایت کاربر به سایت از طریق ایمیل بسیار راحت است. به سادگی ارسال ایمیل برای کسب و کار و یک کلیک برای کاربر!

استفاده از ایمیل مارکتینگ تنها مختص کسب و کارها نیست. سازمان‌های خیریه یا کمپین‌های سیاسی نیز دست به ارسال انبوه ایمیل برای برای جذب حامیان بیشتر می‌زنند.

شاخص های مهم در تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ

خب حالا که با بازاریابی ایمیلی آشنا شدید باید با روش کار نیز آشنا شوید. در این بخش از مقاله قصد داریم گام‌های تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ را برایتان توضیح دهیم.

ایجاد یک لیست ایمیل

اولین کار این است که یک لیست ایمیل جمع‌آوری کنید. اینکار سخت نیست. کافیست برای کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند یک هدیه رایگان در نظر بگیرید و با گرفتن ایمیل هدیه را به ایمیل آنها ارسال کنید. یا از کاربر بپرسید آیا مایل است جدیدترین مطالب شما را دریافت کنید؟

در این صورت یک لیست عالی از مخاطبان خواهید داشت و می‌توانید کار خود را شروع کنید.

ریتارگتینگ

سعی کنید برای کسانی که سبد خرید خود را پر کرده ولی رها کرده‌اند، یا مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده‌اند ولی مدت‌هاست به سایت شما سر نزده‌اند نیز ایمیل بفرستید. با اینکار به آنها یادآوری می‌کنید دوباره به سایت شما سر بزنند. این یادآوری می‌توانید به صورت یک تخفیف کوچک یا اطلاع رسانی درباره کمپین‌ها و جشنواره‌ها باشد.

شخصی سازی کنید

شخصی سازی تنها به معنای بردن نام مخاطب در متن پیام نیست.سعی کنید مخاطبان خود را به گروه‌های مختلفی تقسیم کنید و بر اساس ویژگی‌های هر گروه ایمیل مناسب تهیه و ارسال کنید. حتی بعضی اوقات می‌توانید ایمیل را تنها مختص یک فرد نوشته و ارسال کنید.

زمان ارسال ایمیل

باید زمان مناسب برای ارسال ایمیل را مشخص کنید. شاید این موضوع زیاد به نظرتان مهم نباشد. اما مهم است که ایمیل به موقع به دست مخاطب برسد. می‌توانید برای اینکار از خود مخاطب کمک گرفته و هنگامی که ایمیل را به هر نحوی از کاربر گرفتید، زمان مناسب برای ارسال ایمیل را نیز از او بپرسید. با این حال توصیه می‌کنیم زیاد روی این موضوع حساس نباشید و اگر نتوانستید به صورت دقیق زمانی مناسب را مشخص کنید، در یک ساعت از روز ایمیل‌ها را ارسال کنید.

انتخاب عنوان مناسب

اینکه عنوان کوتاه یا بلند باشد مهم نیست و زیاد تاثیری در رفتار کاربر ندارد. شما باید عنوان را طوری انتخاب کنید که مخاطب متوجه موضوع پیام و مفید بودن آن شود. در عین حال باید عنوان جذاب باشد تا کاربر به باز کردن ایمیل ترغیب شود.

معرفی سرویس‌های ایمیل مارکتینگ 

سرویس‌های بسیاری وجود دارند که برای ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شوند. در ادامه بهترین سرویس‌ها در دنیا را معرفی می‌کنیم:

  • Mailchimp
  • Mailerlite
  • Sender
  • Aweber
  • Sendplus
  • Sendinblue
  • Constant contact

استفاده از این سرویس‌ها به دلیل گران بودن یا تحریم‌های ایران یا امکان پذیر یا به صرفه نیست. پیشنهاد ما این است که از سرویس‌های ایرانی استفاده کنید. علاوه بر ارزان بودن سرویس‌های ایرانی خدمات پشتیبانی بهتری نیز دریافت خواهید کرد. در ادامه برخی از این سرویس‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • میل چی
  • نجوا
  • میل تاز
  • پاکت
  • آونگ میل
  • اینباکس
  • میلیجن